تبلیغات
مبارز جهانی
تاریخ : سه شنبه 31 اردیبهشت 1392 | 08:55 بعد از ظهر | نویسنده : علی رستمی

اضطراب رقابتی در ورزشکاران


پیش زمینه:


بسیاری از ورزشکاران بهترین عملکرد خود را در تمرینات نشان می
دهند اما به هنگام مسابقه و رقابت دچار احساس خفگی و نوعی وا ماندگی میگردند.احساس
خفگی چنین توصیف می شود:کاهش کارایی به دلیل مقدار زیاد استرس ادراک شده.به
واژه(ادراک شده)توجه کنید.واژه کلیدی در همین است.به خاطر بسپارید که استرسفقط در
ذهن شما زندگی میکند و به شیوه ای که شما یک موقعیت یا وضعیت را تعبیر میکنید.به
عبارت دیگر این شرایط خارجی نیستند که باعث استرس میشوند بلکه شیوه تفکر ما درباره
یک رویداد استکه احساس استرس اضطراب و ترس را به وجود می اورند.برای ورزشکاری کهدر
حین مسابقه دچار احساس خفگی و درماندگی میشوند دانستن این نکته حائز اهمیت بسیار
است که می تواند افکاری را که درباره ان رویداد دارد کنترل کند.ایا به شکست یا
کمبود اطمینان با توانایی های خود فکر میکنید.در این صورت این گونه تفکرات منفی
غالبآ به اضطراب یا عصبی بودن و تنش می انجامد.


مربیان تجربی و سنتی معمولآ به ورزشکار کمک میکنند تا درک کند
چرا چنین افکار و احساساتی درونش رشد یافته و سپس سعی می کنند که این فرایند را
اصلاح کنند یا تغییر دهند اما معمولآ توفیق چندانی به دست نمی اورند .علتش این است
که دانستن این که چرا چنین افرادی بر می خیزد ممکن است جالب باشد اما دانستن پاسخ
این سوال لزومآ برای غلبه بر مشکل کافی نیست.



کنترل اضطراب پیش از رقابت ورزشی



این را بدانید که دلشوره ها و دلهره های پیش از مسابقه طبیعی
هستند و انها را بپذیرید.به مقابله با احساس عصبی بودن و احساس خود نپردازید.فکر
نکنید که حالتی که دارید ناشی از ترس است.ترشح آدرنالین عادی است و بخشی از امادگی
طبیعی بدن شما برای مسابقه است.به ان توجه کنید اما روی ان تمرکز نکنید. پس از
شروع مسابقهاین احساس فروکش خواهد کرد.هم از نظر بدنی هم از لحاظ ذهنی آمادگی
داشته باشید.همیشه در فاصله زمانی مناسب قبل از رویداد در محل حاضر باشید زیرا
عجله در رسیدن به محل باعث افزایش استرس میشود. قبل از مسابقه بدن خود را کاملآ
گرم کنید.حرکات کششی انجام دهید.از قواعد مسابقه اکگاه باشید و لباس مناسب به تن
کنید.


برای چند دقیقه به تصویر سازی ذهنی بپردازید.راحت و آسوده نفس
بکشید.چشمهایتان را ببندید و تجسم کنید که همه کارها به خوبی پیش می رود و شما
عملکرد خوبی دارید. این مثبت صحبت کردن با خود می تواند روحیه شما را تغییر دهد.
با وجود ان که ورزشکاران باید انعطاف پذیری کافی برای واکنش در طول مسابقه را
داشته باشند اما شما باید با یک راهبرد کلی در مورد شیوه مسابقه دادن وارد صحنه
شوید. راهبرد شما می تواند ساده(مثل نگهداری یک ریتم یکنواخت)یا پیچیده باشد.



کنترل اضطراب حین رقابت و مسابقه



بر روی کاری که در دست دارید تمرکز کنید نه نتیجه آن. حواس خود
را متوجه حال حاضر کنید و از فکر کردن به خیلی جلوتر یا پایان کارخودداری
نمایید.


اگر متوجه شدید که افکار منفی به سراغتان آمده و یا به منفی
صحبت کردن با خود پرداخته اید متوقف شوید و فقط بر روی تنفستان تمرکز کنید. تمرکز
بر روی ریتم تنفس به طور خودکار شما را به حال حاضر بر می گرداند .لبخند زوری
بزنید.این یک واقعیت است.اگر با افکار منفی دست و پنجه نرم کنید و نمی توانید از
شرش خلاص شوید.فقط کافیست خودتان را مجبور به لبخند زدن کنید حتی برای چند ثانیه
این عمل ساده برای یک لحظه روحیه شما را تغییر خواهد داد و شاید این همان زمانی
باشد که شما نیاز داشته باشید تا به حالت عادی برگردید.


طوری مسابقه دهید که انگار نتیجه اش برایتان مهم نیست. اگر
گرفتار افکار منفی شوید و انتظار بدترین نتیجه یا شرایط را داشته باشید غیر ممکن
است که بتوانید حداکثر توانائی هایتان را بروز دهید.اگر طوری مسابقه دهید که انگار
نتیجه اش برایتان مهم نیست در این صورت می توانید آرامش داشته باشید و از مسابقه و
رقابت لذت ببرید.


کنترل اضطراب پس از رقابت



مسابقه را مرور کنید و عملکرد های خوبتان را به یاد آورید. بر
روی اقدامات افکار و رفتارهایی که به شما در عملکردتان کمک کردند تنرکز کنید. به
چیزهایی که مانع عملکرد خوبتان شدند نیز توجه کنید اما به سرعت فکر آنها را از سر
بیرون کنید . این همانند اصل اجتناب از مانع در رانندگی است :به جایی که می خواهید
بروید نگاه کنید نه جایی که نمی خواهید بروید . هنگامی که بر روی چاله تمرکز کنید
به ناچار درون آن می افتید .تمرکز بر روی جنبه های منفی رویداد به پیشرفت شما در
آینده کمک نمی کند . به جای آن بر روی زمانهایی که(موفق بودید)تمرکز کنید . این
نوعی تمرکز ذهنی برای مواقعی لست که به تمرین مهارت هایی می پردازید که در رویداد
بعدی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. برنامهتمرین خود را طوری طراحی کنید که شرایط
شبیه به مسابقه را برایتان شبیه سازی کند . تیم ها و باشگاه ها معمولآ چنین
تمریناتی می کنند . اگر عادت داشته باشیئ که همیشه تنها تمرین کنید پیوستن به یک
گروه به نحوی که بتوانید این نوع شبیه سازی را انجام دهید را در نظر بگیرید . موثر
ترین تمرین آن است که شرایطی که در مسابقه با آن روبه رو می شوید را شبیه سازی
کنید . متاسفانه مربیان معمولا مانع آن میشوند تا ورزشکار بر واماندگی و احساس خفگی
خود در حین مسابقه غلبه کند . آنها معمولآ به طور نا خواسته با سعی در تشویق کردن
ورزشکار الگوی واماندگی را تقویت می کنند . مثلآ به ورزشکار می گویند (ضربه بعدی
خیلی حساس است ). این گونه حرف ها تنها باعث افزایش فشاری که ورزشکار برای انجام
عملیات حس می کند می گردد.


به یاد داشته باشید که اگر از الگوی افکار منفی قبل و در حین
مسابقه آگاه باشید می توانید بر حس واماندگی خود فایق آیید . افکار منفی در صورت
تداوم همچون یک گلوله برفی می غلطند و می غلطند و بزرگتر و بزرگتر می شوند . اگر
خور را در چنین گردابی یافتید فقط وجود آن افکار را بپذیرید و بگذارید بروند. بر
روی تنفستان تمرکز کنید و طوری بازی کنید که انگار از ان لذت می برید . در این
صورت است که علیرغم شکست ها و ناکامی هایی که گاه به گاه پیش میاید باز هم از
مسابقه و رقابت لذت خواهید برد .

منبع:www.fightingninja.mihanblog.com





طبقه بندی: پزشکی ورزشی،
برچسب ها: اضطراب رقابتی در ورزشکاران، دلایل ایجاد اضطراب و استرس در ورزشکاران و روش های جلوگیری از آن، استرس در ورزش، آپدیت ویندوز7-دانلود درایو مادر بورد-دانلود برنامه اچ تی سی-دانلود برنامه آیفون-دانلود برنامه ویندوز-دانلود برنامه بادا-نحوه اسپوف کردن برنامه های بادا-برنامه موتورلا-دانلود برنامهای سری گلکسی-دانلود برنامه های سری ویو-آموزش ویندوز8-دانلود انواع آنتی ویروس-دانلود کرک بازی-کرک-یوزر پسورد نود 32-دانلود انواع کلیپ ویدیویی-دانلود کلیپ hd-دانلود برنامه سونی اریکسون-به روز ترین قیمت گوشس-قیمت آنلاین نرخ طلا و سکه-قیمت آنلاین دلار-راهنمای خرید کامپیونر-راهنمای خرید لپ تاپ-آپولود تصاویر-آپولود فایل فلش-آپولود ویدیو-آپولود-علی رستمی-asus-gigabite-LG--SONY ERICSSON-SAMSUNG -گالری تصاویر-تصاویر رزمی-عکس دختران خوشگل-عکس پسران خوشگل-بزرگترین سایت دوستیابی کشور-دوست دختر-دوست پسر-بزرگترین وبلاگ تخصصی ورزشی در ایران-کرک بازی رزیدنت اویل-کرک بازی کال آف دیوتی 4 5 6 7 8 9-برنامه جالب کامپیوتر-دانلود جدید ترین آهنگ های روز دنیا-برای ثبت نام یارانه اینجا کایک کنید-برای ثبت نام سهام عدالت اینجا کلیک کنید-علی رستمی وبلاگ تخصصی جهان ورزشی-اخبار روز جهان-عکس های زیبا-عکس های خنده دار-عکس ماشین های کرسیتین رونالدو-بیوگرافی بازیگران سینمای ایران-بیوگرافی بازیگران سینمای جهان-جدیدترین عکس های گلشیفته فراهانی-بازیگران سینمای هند، انواع آپدبت تلفن همراه-دانلود ردیاب اتدروید-دانلود ردباب جاوا-دانلود ردیاب سیمبین-معرفی بازیگران رزمی کار هالیوود-هنرهای رزمی-المپیک-جام جهانی-آگهی استخدام شرکت های دولتی-ثبت نام دانشگاه آزاد-ثبت نام دانشگاه پیام نور-ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی-ثبت نام دانشگاه ملی-مطالب قرآنی-احادیث پیامبران-برنامه قرآنی-سریال های صدا و سیمای ایران و جهان-راهنمای خرید وسایل منزل به صرفه و مداوم-مسابقات رزمی کشوری-مسابقات استانی، زندگینامه جیسون استتهام Biography Jason Statham، بیوگرافی جیسون استاتهام، فیلم های جیسون استاتهام، جیسون استاتهام، دانلود فیلم -دانلود نرم افزار کامپیوتر-دانلود نرم افزار موبایل-دانلود سرا-دانلود فایل-دانلود کلیپ جالب و خنده دار-فوتبال-بیوگرافی-گالری تصاویر ورزشکاران-تصاویر رزمی که تا به حال ندیده اید-زمان واریز یارانه-یارانه- دانلود کلیپ طنز-دانلود کلیپ دوربین مخفی-دانلود کلیپ ورزشی-دانلود آنتی ویروس موبایل-دانلود آنتی ویروس نود 32-سهام عدالت-برای ثبت نام سهام عدالت کارگران اینجا کلیک کنید-شبکه نمایش-تصاویر دختران زیبا دانلود کلیپ ویدیویی-آپدیت نود 32-دانلود برنامه سامسونگ-دانلود برنامه نوکیا-دانلود برنامه سونی اریکسون-دانلود برنامه سونی-عکس زیبا ترین دختران جهان-دوستیابی دختر و پسر-سازمان تامین اجتماعی-مطالب پزشکی دانلود برنامه-دانلود بازی موبایل-دانلود بازی نوکیا-دانلود بازی سامسونگ-دانلود بازی ال جی-دانلود بازی سونی اریکسون-نحوه فلش انواع گوشی موبایل-آموزش ویندور8- دانلود-دانلود انواع آپدیت بازی کامپیوتر-دانلود جی پی اس نوکیا-دانلود جی پی اس سامسونگ-دانلود برنامه بادا دانلود فیلم با کیفیت بالا-دانلود برنامه اندروید-دانلود بازی اندروید-دانلود برنامه جاوا-دانلود بازی جاول-دانلود برنامه گربه سخنگو-علی رستمی-، آپدیت ویندوز7-دانلود درایو مادر بورد-دانلود برنامه اچ تی سی-دانلود برنامه آیفون-دانلود برنامه ویندوز-دانلود برنامه بادا-نحوه اسپوف کردن برنامه های بادا-برنامه موتورلا-دانلود برنامهای سری گلکسی-دانلود برنامه های سری ویو-آموزش ویندوز8-دانلود انواع آنتی ویروس-دانلود کرک بازی-کرک-یوزر پسورد نود 32-دانلود انواع کلیپ ویدیویی-دانلود کلیپ hd-دانلود برنامه سونی اریکسون-به روز ترین قیمت گوشس-قیمت آنلاین نرخ طلا و سکه-قیمت آنلاین دلار-راهنمای خرید کامپیونر-راهنمای خرید لپ تاپ-آپولود تصاویر-آپولود فایل فلش-آپولود ویدیو-آپولود-علی رستمی،


Why is my Achilles tendon burning?
دوشنبه 16 مرداد 1396 02:23 بعد از ظهر
The other day, while I was at work, my sister stole my iphone and tested to
see if it can survive a forty foot drop, just so she can be
a youtube sensation. My apple ipad is now broken and
she has 83 views. I know this is entirely off topic but I had to share it
with someone!
nicolleortelt.wordpress.com
یکشنبه 15 مرداد 1396 09:11 قبل از ظهر
Good blog you have got here.. It's difficult to find quality writing like
yours these days. I truly appreciate individuals like you!
Take care!!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

سامانه ارتباطی
تماس با مدیر وبلاگ

ابزار هدایت به بالای صفحه

وبلاگ تخصصی جهان ورزش را در گوگل محبوب کنید:

by:Ketabline

تبادل لینک هوشمند
Online User

ابزار نمایش اوقات شرعی

کد اوقات شرعی

آپلود عكس

آپلود عكس